TPRS Yöntemiyle Dil Öğrenimi
Dil öğrenmek isteyen pek çok kişi, gramer kurallarını ezberlemekten, kelime listeleriyle boğuşmaktan ve konuşurken tıkanmaktan şikayetçidir. Oysa dil öğrenimi çok daha doğal, eğlenceli ve kalıcı bir şekilde yapılabilir. İşte bu noktada TPRS yöntemi devreye giriyor.
Bu yazıda TPRS yönteminin ne olduğunu, nasıl uygulandığını, hangi avantajları sunduğunu ve örneklerle nasıl çalışabileceğinizi detaylı şekilde öğreneceksiniz.
Yeni kelimeler ve yapılar öğrenciye bağlam içinde tanıtılır. Bu aşamada kelimenin anlamı açıklanır ve tekrar edilir.
ÖRNEK
✪ Kelime: "robar" (çalmak)
✪ Cümle: "Un gato roba un pez. (Bir kedi bir balık çalıyor.)
2. Hikâye ile Soru-Cevap Uygulaması
Öğretmen, hedef kelimeleri kullanarak bir hikâye oluşturur ve öğrenciye sürekli sorular sorarak etkileşimli bir şekilde hikâyeyi şekillendirir. Bu süreçte öğrencinin dili aktif olarak kullanması sağlanır.
ÖRNEK UYGULAMA
✪ Öğretmen: “Kedi ne çalıyor?”
✪ Öğrenci: “Balık.”
✪ Öğretmen: “Balığı kim çalıyor?”
✪ Öğrenci: “Kedi.”
Bu tarz sorular sayesinde öğrenci, hedef dili kullanarak sürekli tekrar yapar ama sıkılmaz çünkü hikâye ilginçtir.
3. Okuma ve Anlama
Son aşamada öğrenciler, aynı yapılarla yazılmış kısa bir metni okur. Okuma, hem görsel hem de zihinsel tekrar sağlar.
ÖRNEK :
El gato tiene hambre. Ve un pez en la mesa. El gato salta y roba el pez. El dueño ve al gato y se ríe.
(Kedi aç. Masanın üzerinde bir balık görüyor. Kedi sıçrar ve balığı çalar. Sahibi kediyi görür ve güler.)
Bu yazıda TPRS yönteminin ne olduğunu, nasıl uygulandığını, hangi avantajları sunduğunu ve örneklerle nasıl çalışabileceğinizi detaylı şekilde öğreneceksiniz.
TPRS Yöntemi Nedir?
TPRS, İngilizce "Teaching Proficiency through Reading and Storytelling" ifadesinin kısaltmasıdır. Türkçeye “Hikâye Anlatımı ve Okuma Yoluyla Dil Öğretimi” şeklinde çevrilebilir. Bu yöntem, Stephen Krashen’in edinim temelli (acquisition-based) dil öğrenme teorilerine dayanır. TPRS, 1990’larda Blaine Ray tarafından geliştirilmiştir.Temel Amaç
TPRS, dilin doğal edinimini destekleyerek öğrencilerin dili içselleştirmesini ve iletişim kurmasını sağlamayı amaçlar.TPRS Yönteminin 3 Temel Aşaması
1. Kelime ve Yapıların TanıtımıYeni kelimeler ve yapılar öğrenciye bağlam içinde tanıtılır. Bu aşamada kelimenin anlamı açıklanır ve tekrar edilir.
ÖRNEK
✪ Kelime: "robar" (çalmak)
✪ Cümle: "Un gato roba un pez. (Bir kedi bir balık çalıyor.)
2. Hikâye ile Soru-Cevap Uygulaması
Öğretmen, hedef kelimeleri kullanarak bir hikâye oluşturur ve öğrenciye sürekli sorular sorarak etkileşimli bir şekilde hikâyeyi şekillendirir. Bu süreçte öğrencinin dili aktif olarak kullanması sağlanır.
ÖRNEK UYGULAMA
✪ Öğretmen: “Kedi ne çalıyor?”
✪ Öğrenci: “Balık.”
✪ Öğretmen: “Balığı kim çalıyor?”
✪ Öğrenci: “Kedi.”
Bu tarz sorular sayesinde öğrenci, hedef dili kullanarak sürekli tekrar yapar ama sıkılmaz çünkü hikâye ilginçtir.
3. Okuma ve Anlama
Son aşamada öğrenciler, aynı yapılarla yazılmış kısa bir metni okur. Okuma, hem görsel hem de zihinsel tekrar sağlar.
ÖRNEK :
El gato tiene hambre. Ve un pez en la mesa. El gato salta y roba el pez. El dueño ve al gato y se ríe.
(Kedi aç. Masanın üzerinde bir balık görüyor. Kedi sıçrar ve balığı çalar. Sahibi kediyi görür ve güler.)
Öğrenciler, bu metni okuduktan sonra soruları yanıtlayarak okuduklarını anladıklarını gösterir.
Anlamlı tekrar sayesinde kelime ve yapılar uzun süre akılda kalır.
✪ Konuşma ve Anlama Becerilerini Geliştirir
Ezbere değil, anlamaya dayalı olduğu için konuşma reflekslerini geliştirir.
✪ Eğlenceli ve Motive Edici
Öğrenciler yaratıcı hikayelerle eğlenir, sıkılmaz. Bu da öğrenmeyi teşvik eder.
✪ Dilbilgisi Doğal Olarak Öğretilir
Gramer kuralları soyut olarak öğretilmez. Bunun yerine yapıların doğal kullanımı gösterilir.
TPRS İLE UYGULAMA ÖRNEĞİ
Hedef Kelimeler
✪ comer (yemek)
✪ perro (köpek)
✪ pastel (pasta)
TPRS Yönteminin Avantajları
✪ Kalıcı Öğrenme SağlarAnlamlı tekrar sayesinde kelime ve yapılar uzun süre akılda kalır.
✪ Konuşma ve Anlama Becerilerini Geliştirir
Ezbere değil, anlamaya dayalı olduğu için konuşma reflekslerini geliştirir.
✪ Eğlenceli ve Motive Edici
Öğrenciler yaratıcı hikayelerle eğlenir, sıkılmaz. Bu da öğrenmeyi teşvik eder.
✪ Dilbilgisi Doğal Olarak Öğretilir
Gramer kuralları soyut olarak öğretilmez. Bunun yerine yapıların doğal kullanımı gösterilir.
TPRS İLE UYGULAMA ÖRNEĞİ
Hedef Kelimeler
✪ comer (yemek)
✪ perro (köpek)
✪ pastel (pasta)
Hikâye
Hay un perro. El perro tiene hambre. Ve un pastel. El perro come el pastel. El dueño está enojado.
SORULAR
✪ ¿Quién tiene hambre? : El perro.
✪ ¿Qué come el perro? : El pastel.
✪ ¿Está el dueño feliz o enojado? : Enojado.
Hay un perro. El perro tiene hambre. Ve un pastel. El perro come el pastel. El dueño está enojado.
SORULAR
✪ ¿Quién tiene hambre? : El perro.
✪ ¿Qué come el perro? : El pastel.
✪ ¿Está el dueño feliz o enojado? : Enojado.
Bu tarz basit hikâyelerle hem kelime öğrenimi hem de temel cümle yapıları kolaylıkla pekiştirilir.
✪ Dil öğreniminden sıkılmış olanlar
✪ Ezber yapmaktan yorulanlar
✪ Akıcı konuşma pratiği yapmak isteyenler
↪ Bu kelimelerle eğlenceli mini hikayeler oluşturun.
↪ Soru-cevap yöntemiyle tekrar edin.
↪ Hikayenin yazılı halini okuyun.
↪ Günlük 15-20 dakikalık tekrarlarla devam edin.
TPRS Yöntemini Kimler Kullanabilir?
✪ Yeni başlayanlar / Orta seviyede ilerlemek isteyenler✪ Dil öğreniminden sıkılmış olanlar
✪ Ezber yapmaktan yorulanlar
✪ Akıcı konuşma pratiği yapmak isteyenler
TPRS Yöntemi ile Dil Öğrenmeye Nasıl Başlanır?
↪ Temel kelimeleri ve yapıları seçin.↪ Bu kelimelerle eğlenceli mini hikayeler oluşturun.
↪ Soru-cevap yöntemiyle tekrar edin.
↪ Hikayenin yazılı halini okuyun.
↪ Günlük 15-20 dakikalık tekrarlarla devam edin.
Yorum Gönder