Daha iyi kavramanız açısından ilk olarak subjuntivo ve imperfecto kullanımlarını birer cümleyle özet geçeyim. Neydi subjuntivo ve imperfecto?

Dilek Kipi (subjuntivo) şüphe, belirsizlik, duygusal ve varsayımsal durumlar gibi çeşitli tutumları veya gerçek dışı durumları ifade etmek için kullanılan bir kip.

Imperfecto ise belirli bir başlangıcı veya sonu olmayan geçmişte devam eden veya tekrarlanan eylemleri veya olayları tanımlamak için kullanılır.

Imperfecto de Subjuntivo ise şüphe istek ve duyguları ifade etmek için kullanılan, yan cümlesinde varsayımsal veya koşullu bir ifade barındıran bir kiptir. En net ifadeyle geçmişte varsayımsal veya gerçek dışı bir durumu ifade etmek için kullanılır.



   DÜZENLİ FİİL ÇEKİMLERİ 

Düzenli fiiler fiilin mastar eki olan -ar, -er, -ir eklerinin silinip uygun olan imperfecto de subjuntivo eklerinin getirilmesi ile oluşturulurlar. (-AR ile biten fiiller için: -ara, -aras, -ara, -áramos, -arais, -aran | -ER/-IR ile biten fiiler için: -iera, -ieras, -iera, -iéramos, -ierais, -ieran)


   ÖRNEK 

Hablar (konuşmak) fiili aşağıdaki şekilde çekimlenir.

hablara/hablase
hablaras
hablara/hablase
habláramos/hablásemos
hablarais
hablaran/hablasen

↪ Si yo hablara contigo, te diría la verdad.
↪ (Seninle konuşsaydım, sana gerçeği söylerdim.)


Comer (yemek yemek) fiili aşağıdaki şekilde çekimlenir.

comiera/comiese
comieras
comiera/comiese
comiéramos/comiésemos
comierais
comieran/comiesen

↪ Si tu comieras menos, estarías más saludable.
↪ (Daha az yersen daha sağlıklı olursun.)


   NOT 

 1  Bu kipte iki tür çekimleme yapmak mümkündür. (-ra / -se) İki kullanım da doğrudur.

 2  -er ve -ir ile biten fiillerin ekleri aynıdır.



   DÜZENSİZ FİİL ÇEKİMLERİ 

 1  Kök değiştiren fiiler: Kök değiştiren fiiller, şimdiki zamanda olduğu gibi aynı kök değiştirme kurallarına sahiptir.


   ÖRNEK 

Sentir (hissetmek) fiili aşağıdaki şekilde çekimlenir.

sintiera/sintiese
sintieras
sintiera/sintiese
sintiéramos/sintiésemos
sintierais
sintieran/sintiesen

↪ Si él sintiera mi dolor, no me habría lastimado.
↪ (Acımı hissetseydi, beni incitmezdi.)



 2  Kuralsız düzensiz fiiller: Belirli bir kural ya da düzen takip etmeyen tamamen ezberlenmesi gereken fiillerdir.


   ÖRNEK 

Ser (olmak) fiili aşağıdaki şekilde çekimlenir.

fuera/fuese
fueras
fuera/fuese
fuéramos/fuésemos
fuerais
fueran/fuesen

↪ Si yo fuera tú, no lo haría.
↪ (Senin yerinde olsam, ben yapmazdım.)



 3  Düzensiz köklü fiiller: Sadece köklerinde düzensizlik bulunan ama düzenli fiil çekimlerini alabilen fiillerdir.


   ÖRNEK 

Querer (istemek) fiili aşağıdaki şekilde çekimlenir.

quisiera/quisiese
quisieras
quisiera/quisiese
quisiéramos/quisiésemos
quisierais
quisieran/quisiesen

↪ Si ella quisiera, iríamos al cine juntos.
↪ (İsteseydi beraber sinemaya giderdik.)



Imperfecto de Subjuntivo, geçmişteki varsayımsal, belirsiz veya duygusal durumları ifade etmek için kullanılır demiştim. Aşağıda her bir alt bölümün detaylarını açıklayayım.


  Geçmiş varsayımlar: Imperfecto de subjuntivo, geçmişte, gerçekleşmemiş varsayımsal durumları ifade etmek için kullanılır.

Geçmişte başka bir şey olsaydı ne olacağını ifade etmek için genellikle "si" yan tümcesiyle (eğer/olursa) kullanılır.


   ÖRNEK 

↪ Si hubiera estudiado más, habría sacado una mejor nota.
↪ (Daha fazla çalışsaydım, daha iyi bir not alırdım).


  Şüphe, duygu veya his ifade etme: Imperfecto de subjuntivo ayrıca geçmişte şüphe, belirsizlik, duygu veya bir his ifade etmek için kullanılır. Genellikle dudar (şüphelenmek, kuşkulanmak), temer (korkmak), sentir (hissetmek), alegrarse (sevinmek, memnun olmak) fiilleriyle sıkça kullanılır.


   ÖRNEK 

↪ Dudaba que él supiera la verdad. 
↪ (Gerçeği bildiğinden şüpheliydim.)

↪ Temía que se enfadara conmigo. 
↪ (Bana kızmasından korktum.)

↪ Me alegraba que ella viniera a visitarme. 
↪ (Beni ziyarete geldiği için mutluydum.)



  Geçmişte devam eden veya tekrarlanan eylemleri belirtme: Geçmişte devam eden veya tekrarlanan eylemleri tanımlamak için de kullanılabilir. Genellikle "cada vez que" (her zaman), "mientras" (-iken) veya "cuando" (-dığında) gibi ifadelerle birlikte kullanılır.


   ÖRNEK 

↪ Cada vez que lo veía, me ponía nervioso. 
↪ (Onu her gördüğümde geriliyordum.)

↪ Mientras trabajaba, pensaba en mis vacaciones.
↪ (Çalışırken tatilimi düşünüyordum.)

↪ Cuando era niño, me gustaba jugar al fútbol.
↪ (Çocukken futbol oynamayı severdim.)


Belirli bağlaçlar ve ifadelerden sonra: Imperfecto de subjuntivo, belirli bir bağlamı veya durumu belirten belirli bağlaçlardan ve ifadelerden sonra da yaygın olarak kullanılır. Aşağıda bazı örnekler verilmiştir:

 1  Zaman Bağlaçları: Bu bağlaçlar, geçmişteki belirli bir zaman dilimini gösterir ve genellikle devam eden veya tekrarlanan eylemleri tanımlamak için imperfecto de subjuntivo ile birlikte kullanılır.

Örneğin, "mientras" (-iken), "cuando" (-dığında), and "tan pronto como" (en kısa sürede).

↪ Mientras estuviera en la universidad, no tenía que preocuparme por el dinero. 
↪ (Üniversitedeyken para konusunda endişelenmeme gerek yoktu.)

↪ Cuando llegara a casa, llámame. 
↪ (Eve vardığında beni ara.)

↪ Tan pronto como supiera la verdad, se lo diría a ella. 
↪ (Gerçeği öğrenir öğrenmez ona söyleyecektim.)


 2  Zıtlık Bağlaçları: Bu bağlaçlar iki fikir arasındaki karşıtlığı gösterir ve genellikle şüphe ve belirsizliği ifade etmek için imperfecto de subjuntivo ile kullanılır.


Örneğin; "aunque" (rağmen), "a pesar de que" (rağmen, olsa da), and "sin que" (-madan, olmadan).


↪ Aunque estuviera cansado, seguía trabajando.
↪ (Yorgun olmasına rağmen çalışmaya devam etti.)

↪ A pesar de que lo intentara muchas veces, nunca lo lograba.
↪ (Defalarca denemesine rağmen bir türlü başaramadı.)

↪ Sin que lo supiera nadie, se escapó de la casa.
↪ (Kimsenin haberi olmadan evden kaçtı.)



 3  Amaç Bağlaçları: Bir eylemin nedenini veya amacını gösterir. Genellikle varsayımsal veya belirsiz durumları ifade ederken imperfecto de subjuntivo ile birlikte kullanılır. 

Örneğin; "para que" (-ması için, böylece, diye), "a fin de que" (amacıyla, -sin diye) ve "con tal de que" (-mak için) yer alır.

↪ Para que todo saliera bien, tenía que hacerlo con cuidado. 
↪ (Her şeyin yolunda gitmesi için bunu dikkatli yapması gerekiyordu.)

↪ A fin de que no se sintiera sola, le llamaba todos los días. 
↪ (Kendini yalnız hissetmesin diye her gün onu aradı.)

↪ Daría cualquier cosa con tal de que Maria siguiera viva.
↪ (Maria'yı hayatta tutmak için her şeyimi verirdim.)


 4  Koşul Bağlaçları: Bir şeyin olması için bir koşulu veya gerekliliği gösterir. Genellikle varsayımsal veya belirsiz durumları ifade ederken imperfecto de subjuntivo ile kullanılır.

Örneğin; "siempre que" (şartıyla), "a menos que" (-medikçe, -mazsa), and "en caso de que" (şayet, durumunda).

↪ Siempre que me necesitaba, estaba ahí para ayudarle. 
↪ (Bana ihtiyacı olduğu sürece, ona yardım etmek için oradaydım.)

↪ A menos que estudies, no aprobarás el examen. 
↪ (Çalışmazsan sınavı geçemezsin.)

↪ En caso de que llueva, lleva un paraguas. 
↪ (Yağmur yağarsa, bir şemsiye getirin.)



   GENEL ÖRNEK 

Geçmiş varsayımlar:
↪ Si tuviera más dinero, viajaría por todo el mundo. 
↪ (Daha fazla param olsaydı dünyayı gezerdim.)

↪ Si supiera hablar francés, conseguiría un trabajo mejor. 
↪ (Fransızca konuşmayı bilseydim, daha iyi bir iş bulurdum.)

↪ Si estuviera más en forma, correría una maratón. 
↪ (Daha iyi durumda olsaydım, bir maraton koşardım.)


Şüphe, duygu veya his ifade etme:
↪ Dudaba que ella viniera a la fiesta. 
↪ (Partiye geleceğinden şüpheliydim.)

↪ Me alegraba que mis amigos me visitaran en el hospital. 
↪ (Arkadaşlarımın beni hastanede ziyaret etmelerine sevindim.)

↪ Sentíamos que el concierto no fuera tan bueno como esperábamos. 
↪ (Konserin beklediğimiz kadar iyi geçmediğini hissettik.)



Geçmişte devam eden veya tekrarlanan eylemleri belirtme:
↪ Esperaba que todos mis alumnos asistieran a las clases. 
↪ (Tüm öğrencilerimin derslere katılmasını umuyordum.)

↪ Me sorprendía que siempre llegara tarde al trabajo. 
↪ (İşe her zaman geç gelmesine şaşırırdım.)

↪ Creía que mi abuela se levantaba temprano todos los días. 
↪ (Anneannemin her gün erken uyandığına inanırdım.)



Belirli bağlaçlar ve ifadelerden sonra:
↪ Antes de que llegaras, ya habíamos empezado a comer. 
↪ (Sen gelmeden önce biz çoktan yemeye başlamıştık.)

↪ Aunque tuviera mucho dinero, seguiría trabajando. 
↪ (Çok param olsa bile yine de çalışırdım.)

↪ Con tal de que no me llames tarde en la noche, estaré feliz de hablar contigo. 
↪ (Beni gece geç saatlerde araman şartıyla, seninle konuşmaktan mutluluk duyarım.)



Imperfecto de subjuntivo ile yaygın olarak kullanılan birçok fiil vardır. Bazı örnekleri aşağıda paylaşıyorum.

★ Querer (istemek):
↪ Quisiera que vinieras conmigo. 
↪ (Benimle gelmeni isterdim)

★ Esperar (ummak): 
↪ Esperaba que me llamara pronto. 
↪ (Beni yakında arayacağını umuyordum.)

★ Decir (söylemek): 
↪ Dijera lo que dijera, nadie le creía. 
↪ (Ne derse desin, kimse ona inanmadı.)

★ Ir (gitmek): 
↪ Fuera lo que fuera, él iba a hacerlo. 
↪ (Ne olursa olsun onu yapacaktı.)

★ Ser (olmak): 
↪ Fuera quien fuera, tenía que decirle la verdad. 
↪ (Her kimse, doğruyu söylemesi gerekiyordu.)

★ Tener (sahip olmak): 
↪ Si tuviera más tiempo, viajaría más. 
↪ (Daha fazla zamanım olsaydı, daha fazla seyahat ederdim.)

★ Saber (bilmek): 
↪ No sabía que estuviera enfermo. 
↪ (Hasta olduğunu bilmiyordum.)

★ Parecer (görünmek): 
↪ Pareciera lo que pareciera, él siempre estaba seguro de sí mismo. 
↪ (Görünüşü ne olursa olsun, her zaman kendinden emindi.)

★ Gustar (sevmek, hoşlanmak): 
↪ Me gustaría que vinieras a la fiesta. 
↪ (Partiye gelmeni isterdim.)

★ Poder (-e bilmek): 
↪ No creía que pudiera hacerlo sola. 
↪ (Bunu tek başına yapabileceğini düşünmemiştim.)

İçerikler hakkında tavsiyeleriniz varsa yorumlarda belirterek bana yardımcı olabilirsiniz. 

1 Yorumlar

  1. Değerli emekleriniz için teşekkürler keşke YDS İspanyolca üzerine digital yayınlarda olsa....

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

Daha yeni Daha eski