EL EXPERIMENTO DE OJOS AZULES Y OJOS MARRONES 

   Una Poderosa Lección Sobre Discriminación e Igualdad 


El experimento de ojos azules / ojos marrones es un experimento social realizado por la maestra estadounidense Jane Elliott en 1968 para enseñar a sus estudiantes de tercer grado sobre la discriminación y el racismo. En el experimento, Elliott dividió a sus estudiantes en dos grupos: aquellos con ojos azules y aquellos con ojos marrones. Luego, dio ventaja a uno de los grupos y trató mal al otro grupo para mostrar cómo la discriminación puede ser dolorosa y afectar el rendimiento académico.

En el primer día, Elliott anunció que los niños de ojos azules eran más inteligentes y mejores que los niños de ojos marrones, y les dio privilegios especiales como un descanso extra y permitirles beber del bebedero directamente. En cambio, trató mal a los niños de ojos marrones, llamándoles tontos e ignorantes y negándoles ciertos privilegios. Los niños de ojos marrones se sintieron inferiores y comenzaron a actuar en consecuencia, mientras que los niños de ojos azules se volvieron arrogantes y condescendientes.

Al día siguiente, Elliott cambió las reglas, favoreciendo a los niños de ojos marrones y denigrando a los de ojos azules. Los roles se invirtieron y los niños de ojos marrones comenzaron a tratar mal a los de ojos azules. Luego, Elliott explicó el experimento y les hizo reflexionar sobre cómo se sentían y cómo se habían comportado los demás.

El experimento de ojos azules / ojos marrones ha sido utilizado desde entonces como una herramienta para enseñar sobre la discriminación y el racismo. También ha sido objeto de controversia, ya que algunos consideran que es éticamente cuestionable hacer que los niños se sientan inferiores o superiores basándose en su color de ojos.



   MAVİ GÖZLER VE KAHVERENGİ GÖZLER DENEYİ 

   Ayrımcılık ve Eşitlik Üzerine Güçlü Bir Ders 


Mavi Gözler ve Kahverengi Gözler Deneyi, Amerikalı öğretmen Jane Elliott tarafından 1968'de üçüncü sınıf öğrencilerine ayrımcılık ve ırkçılığı öğretmek için yürütülen bir sosyal deneydir. Elliott deneyde öğrencilerini iki gruba ayırdı: mavi gözlüler ve kahverengi gözlüler. Daha sonra ayrımcılığın nasıl acı verici olabileceğini ve akademik performansı etkileyebileceğini göstermek için bir gruba avantaj verdi ve diğer gruba kötü davrandı.

İlk gün Elliott, mavi gözlü çocukların kahverengi gözlü çocuklara göre daha zeki ve daha iyi olduklarını açıklamış ve onlara ekstra mola, doğrudan çeşmeden su içmelerine izin verme gibi özel ayrıcalıklar tanımıştı. Buna karşılık, kahverengi gözlü çocuklara kötü davrandı, onları aptal ve cahil olarak nitelendirdi ve bazı ayrıcalıklardan mahrum etti. Kahverengi gözlü çocuklar kendilerini aşağılık hissederek buna göre davranmaya başlarken, mavi gözlü çocuklar kibirli ve küçümseyen bir hale geldi.

Ertesi gün Elliott, kahverengi gözlü çocukları kayırarak ve mavi gözlü çocukları aşağılayarak kuralları değiştirdi. Roller tersine döndü ve kahverengi gözlü çocuklar mavi gözlü çocuklara kötü davranmaya başladı. Ardından Elliott deneyi açıkladı ve nasıl hissettikleri ve başkalarının nasıl davrandıkları üzerine düşünmelerini sağladı.

Mavi Gözler ve Kahverengi Gözler Deneyi o zamandan beri ayrımcılık ve ırkçılığı öğretmek için bir araç olarak kullanılıyor. Bazıları, çocukları göz rengine göre aşağı veya üstün hissettirmenin etik olarak sorgulanabilir olduğunu düşündüğü için de tartışmalı olmuştur.



   HEDEF FİİLLER 

★ Enseñar : öğretmek
★ Dividir : bölmek, ayırmak
★ Dar ventaja : avantaj sağlamak, avantaj vermek
★ Tratar mal : kötü davranmak
★ Anunciar : duyurmak, ilan etmek
★ Dar privilegios : ayrıcalıklar vermek
★ Sentirse inferior : değersiz hissetmek
★ Actuar en consecuencia : uygun davranmak
★ Volverse arrogante : kibirli olmak
★ Condescender : küçümsemek
★ Cambiar las reglas : kuralları değiştirmek
★ Favorecer : ayrıcalık tanımak, kayırmak
★ Denigrar : karalamak, iftira etmek
★ Reflexionar : enine boyuna düşünmek, dikkate almak, kavramak
★ Utilizar : kullanmak
★ Ser objeto de controversia : tartışma konusu olmak
★ Considerar : değerlendirmek, dikkate almak



   HEDEF ZARFLAR 

★ Especialmente : özellikle
★ Directamente : doğrudan, direkt olarak
★ Desde entonces : o zamandan beri
★ También : aynı zamanda, keza
★ Éticamente : etik olarak
★ Cuestionablemente : şüpheli bir şekilde, sorgulanabilir bir şekilde
★ Consecuentemente : sonuç olarak
★ A partir de entonces : o andan itibaren



   HEDEF SIFATLAR 

★ Social : sosyal
★ Tercer: üçüncü
★ Azul : mavi
★ Marrón : kahverengi
★ Dolorosa : acı verici, ağrılı
★ Tonto : ahmakça, aptalca
★ Ignorante : cahil
★ Arrogante : kibirli
★ Controvertido : tartışmalı
★ Inferior : değersiz, aşağı
★ Superior : üstün



   HEDEF İSİMLER 

Experimento : deney
★ Discriminación : ayrımcılık
★ Autoestima : kendine güven, özsaygı
★ Raza : ırk, cins, soy
★ Oportunidad : fırsat
★ Ventaja : avantaj
★ Desventaja : dezavantaj
★ Prejuicio : önyargı
★ Tratamiento : muamele, davranış
★ Regla : kural
★ Privilegio : ayrıcalık
★ Reflexión : yansıma, düşünceli olma
★ Intención : niyet



   CÜMLE ANALİZİ 

"En el experimento, Elliott dividió a sus estudiantes en dos grupos: aquellos con ojos azules y aquellos con ojos marrones."

Bu cümle basit geçmiş zaman (pretérito indefinido) ifadesidir. Öğrencileri iki gruba ayırma eylemi geçmişte yaşandı ve tamamlanmış bir eylemdir. Basit Geçmiş Zaman (pretérito indefinido), geçmişte belirli bir zamanda gerçekleşen eylemleri veya olayları anlatmak için kullanılır. 


↪ "En cambio, trató mal los niños de ojos marrones, llamándoles tontos ve negándoles ciertos privilegios."

Bu cümle de geçmiş zamanı ifade etmektedir. Kahverengi gözlü çocuklara kötü davranma eylemi geçmişte yaşanmıştır ve tamamlanmıştır. 


↪ "Los niños de ojos marrones se sintieron inferiores and comenzaron a actuar en consecuencia, mientras que los niños de ojos azules se volvierontes and condescendientes."

Bu cümle iki geçmiş zaman fiili içerir: "se sintieron" ve "se volvieron" Geçmiş zaman, geçmişte olan ve tamamlanmış olan deney sırasında çocukların duygu ve davranışlarını anlatmak için kullanılmıştır.

Geçmiş zamanın kullanılması, bu eylemlerin ve olayların devam etmediğini, bunun yerine tamamlandığını açıkça belirtmeye yardımcı olur.




Deney hakkında senin düşüncelerin nelerdir?




Kaynak: Elliott, J. (1970). The effect of race on children's perception of others. Journal of Experimental Education, 39(4), 18-22.


Yorum Yap

Daha yeni Daha eski